Review Master Historic & Belcar Circuit Zolder

Het Genkse MSE team stond het voorbije weekend aan de start van de Belcar wedstrijd in het kader van het “Masters of Historics Racing" weekend. Tevens was deze wedstrijd de tweede manche van de “BMW M235i Racing Cup". Piloten met dienst waren Peter Beckers en Bart Van Samang.

Grondig afstelwerk op het Circuit van Zolder werd reeds verricht tijdens een donderdagtraining waarbij een goede setup voor Zolder gevonden werd. De vrije training werd daarom benut om enkele laatste checks uit te voeren alvorens te starten in de kwalificatiesessie om 14.00u.
Tijdens deze kwalificatiesessie mocht Bart proberen jacht te maken op een goede startpositie.
De ambitie was om in de top 3 te kwalificeren, maar Bart slaagde er zelfs in om de wagen met een tijd van 1.44.913 op polepositie te plaatsen in de BMW M235i Racing Cup.
De start van de 125 minuten durende race werd genomen door Bart. Hij schoot goed uit de startblokken, en kon als eerste in de M235i Cup de eerste linkse induiken. Jammer genoeg hadden de koude banden in de eerste chicane iets te weinig grip met een spin als gevolg. Hierdoor diende hij achteraan het

Belcar-deelnemersveld aan te sluiten en in de M235i Cup viel hij terug naar de 12e en laatste plaats.
Met het mes tussen de tanden en constante snelle rondetijden vocht Bart zich terug naar de kop van de wedstrijd. Hij bracht de BMW na 1u15 wedstrijd binnen voor de eerste pitstop op de 4e plaats in de M235i Cup. Peter nam het stuur over en door een perfecte en zeer snelle pitstop wist het team Peter terug op circuit te brengen op een 2e plaats in de M235i Cup, op 9 seconden van de leider!

De euforie sloeg echter snel om, toen bleek dat Bart te snel gereden had in de pitlane met een verplichte drive-through als gevolg. Peter voerde deze uit, kwam als derde terug het circuit op, en had met goede en constante rondetijden nog steeds uitzicht op het podium.

Op 10 minuten voor de finish, net voor het uitvoeren van de tweede verplichte pitstop - sloeg het noodlot echter opnieuw toe. Peter diende de BMW aan de kant te parkeren met een benzineprobleem.

Bart: “Het was een wedstrijd met gemengde gevoelens. Eerst was er de polepositie die toonde dat we over de nodige snelheid beschikken om vooraan mee te strijden. Mea Culpa voor de fouten die ik gemaakt heb tijdens de wedstrijd. Het gebeurt mij niet snel maar het kan duidelijk iedereen overkomen. Ik heb nadien het onderste uit de kan gehaald om de BMW terug vooraan in het klassement te brengen. In ieder geval een pluim op de hoed van het MSE team!

Peter: “De rondetijden die we draaiden toonden aan dat we een top-3 waardig zijn. Het heeft echter niet mogen zijn deze keer, maar de prestaties die we getoond hebben tijdens dit weekend doen ons het beste verhopen voor de rest van het seizoen."

Dominiek Paret (teamchef): “Jammer genoeg is na controle gebleken dat ons vertrouwen in technologie anno 2016 toch te optimistisch geweest is en is het gezegde “vertrouwen is goed, controle is beter" ook nu nog van toepassing. We hebben vandaag weer wat bijgeleerd maar in combinatie met de wetenschap dat we - zelfs vanuit een verloren gewaande positie - vlot met de eerste 3 in de klasse meekunnen trekken we met nog meer vertrouwen naar de volgende wedstrijd."

MSE press