Review First Race DSMEC

De DSMEC is uit de startblokken geschoten op het prachtige circuit van
Spa-Francorchamps. MSE was op het appèl met 2 BMW’s, de “good old" BMW Compact en de splinternieuwe BMW M1.
De qualificaties werden aangevat onder een dreigende wolkenpartij, en de piste lag er onvoorspelbaar glad bij.
De Van Samang-familie had de opdracht gekregen de qualificaties af te werken zonder overbodige risico’s te nemen. De BMW M1 kwam uiteindelijk op plaats 5 uit in zijn klasse en de Compact op plaats 7. Op de algemene grid was dit goed voor een 17de en 26ste plaats algemeen.

15H00: Het licht springt op groen voor de wedstrijd. De opgedroogde piste en de zon deed het beste vermoeden voor de wedstrijd over 3 uur en met 2 verplichte stops. Bart, gestart in de Compact, maakt de opmerkelijkste remonte. Van plaats 26 kan hij op een uur tijd opschuiven naar plaats 13 algemeen en 3de in de klasse. “Ik had er enorm veel zin in, vertelt Bart. Ik ben er vanaf het begin hard tegenaan gegaan., en kon lange tijd de 2e plaats in de klasse vasthouden. Maar omdat het toch over een wedstrijd van 3 uur ging, besliste ik na een half uur om het tempo een beetje te laten zakken. Het was enorm plezierig om terug te racen met veel concurrenten in de klasse, vervolledigd Bart."
Intussen was Harry Peeters aan zijn maidentrip bezig in de BMW M1. Harry probeerde het goede ritme te vinden maar werd bij het aanremmen van de Busstop-chicane achteraan aangetikt. Voor alle zekerheid kwam Harry de pits opzoeken om een korte check-up te laten doen. Buiten een beschadigde achterbumper werd er geen mechanische schade vastgesteld en kon Harry zijn race verderzetten. Na de geplande pistops namen Jef op de M1 en Serge op de Compact het stuur over.
Bij de wissel van de Compact liet Bart weten dat hij een vermoeden had dat er een wiellager aan het stukgaan was. Serge vertrok met volle moed maar kwam na 3 ronden binnen met dezelfde vastelling. De Compact werd de box binnengeduwd voor verdere controle en de MSE-crew kon het wiellager vervangen.
Intussen waren goede klasseringen voor beide wagen een moeilijk geworden voor deze race, maar toch bleven de piloten stelselmatig hun rondjes afwerken. Uiteindelijk werd de BMW M1 afgevlagd op een 5e plaats in klasse 3, en de BMW Compact op de 8e plaats.
MSE is tevreden met dit resultaat. Positief punt is zeker dat de 1-serie het mechanisch standgehouden heeft en de piloten bevestigen dat er potentieel in de wagen zit. Op 12 april zullen beide wagens terug aan de start staan tijdens de 2e wedstrijd op het Circuit van Zolder.

MSE Press